Safety car sa musel vrátiť hneď po reštarte. Norris prekazil ďalšie double Red Bullu

Max Verstappen na Red Bulle na čele Veľkej ceny Číny 2024.
Max Verstappen na Red Bulle na čele Veľkej ceny Číny 2024. (Autor: TASR/AP)
Sportnet, TASR|21. apr 2024 o 10:45

Verstappen bol suverénny aj v Číne.

Formula 1 - Veľká cena Číny 2024

56 kôl (1 kolo: 5,451 km, celkovo: 305,250):

1.

Max Verstappen

Holandsko

Red Bull Racing

1:40:52,554 h

2.

Lando Norris

Veľká Británia

McLaren

+ 13,776 s

3.

Sergio Pérez

Mexiko

Red Bull Racing

+ 19,160 s

4.

Charles Leclerc

Monako

Ferrari

+ 23,623 s

5.

Carlos Sainz

Španielsko

Ferrari

+ 33,983 s

6.

George Russell

Veľká Británia

Mercedes

+ 38,724 s

7.

Fernando Alonso

Španielsko

Aston Martin

+ 43,414 s

8.

Oscar Piastri

Austrália

McLaren

+ 56,198 s

9.

Lewis Hamilton

Veľká Británia

Mercedes

+ 57,986 s

10.

Nico Hülkenberg

Nemecko

Haas

+ 1:00,476 min

ŠANGHAJ. Holanďan Max Verstappen na Red Bulle suverénne vyhral Veľkú cenu Číny, kde sa seriál formula 1 vrátil po piatich rokoch.

Druhý skončil Brit Lando Norris na McLarene, ktorý zabránil ďalšiemu double Red Bullu. Verstappenov tímový kolega Sergio Pérez obsadil tretie miesto.

Preteky ovplyvnil aj safety car. Najskôr vyšiel na trať po poruche Valtteriho Bottasa zo Sauberu a po následnom reštarte došlo k viacerým kolíziám v strede poľa, čo si opäť vyžiadalo safety car.

Verstappen tak upevnil prvé miesto v celkovom hodnotení. Úradujúci majster sveta vyhral štyri z piatich podujatí v tejto sezóne a celkovo má na konte už 58 víťazstiev. V celkovom hodnotení vedie o 25 bodov pred Pérezom.

Zároveň vyhral premiérovo v Číne, kde boli preteky prvýkrát od roku 2019. Ich absenciu v kalendári, kde sa vrátili 20 rokov po prvej šanghajskej veľkej cene, spôsobila pandémia koronavírusu a v nedeľu boli vypredané.

Hlasy po pretekoch

/zdroj: F1 TV/

Max Verstappen, 1. miesto: "Bol to fantastický pocit, celý víkend sme boli veľmi rýchli. Sedela nám každá zmes pneumatík a mohol som si dovoliť hocičo. V aute celý čas niečo počujete, na konci pretekov boli na trati úlomky a tím ma musel uistiť, že auto je v poriadku."

Lando Norris, 2. miesto: "Som prekvapený a šťastný za celý tím. Dnešok jednoducho fungoval, neviem prečo, nikto to neočakával. Išlo nám to dobre s pneumatikami, prekvapila ma nízka preteková rýchlosť Ferrari. Myslel som, že ich budem mať plné zrkadlá a som rád, že som sa mýlil."

Sergio Perez, 3. miesto: "Bohužiaľ, stratili sme dve miesta pre safety car. Väčšina pretekov bola na tvrdej zmesi a vyzeralo to dramaticky. Dostal som sa na pódium, no mohli sme mať double. Oproti včerajšku sme zmenili mnoho, darilo sa nám na stredne tvrdých pneumatikách a vieme, prečo to nebolo ideálne."

Zároveň to bola domáca premiéra pre prvého čínskeho pilota v histórii Kuan-jü Čoua, ktorý obsadil na Sauberi 13. miesto.

Lewis Hamilton, ktorému nevyšla kvalifikácia a štartoval z osemnásteho miesta, nakoniec dokončil preteky s Mercedesom deviaty s dvoma bodmi. Ďalší cenný bod pre americký Haas ukoristil desiaty Hülkenberg na úkor jedenásteho Estebana Ocona. Bod by bol prvý v sezóne pre Francúza i jeho tím Alpine.

Priebeh Veľkej ceny Číny

Fernando Alonso na štarte mierne ohrozil prvého Verstappena, nakoniec to stačilo len na dočasné druhé miesto na úkor Péreza.

Ten mal na zvláštnom asfalte problém so zahriatím pneumatík, po niekoľkých kolách však Španiela predbehol naspäť. Štart nevyšiel podľa predstáv ani Ferrari, pred ktoré išiel George Russell (Mercedes) i Nico Hülkenberg (Haas).

V priebehu pretekov sa nič zásadné nedialo, až v 22. kole sa postaral o mierny rozruch Valtteri Bottas. Fín odstavil svoj Sauer pre poruchu, čím spôsobil najprv virtuálny safety car a neskôr vyšlo na trať aj bezpečnostné vozidlo.

Štartové pole sa chvíľu zhlukovalo, keďže väčšina jazdcov využila zníženú rýchlosť na trati na zastávku v boxoch. Na to doplatil Pérez, keďže svoj druhý pit stop absolvoval zároveň s Norrisom a Leclercom, ktorí boli u svojich mechanikov prvýkrát.

Mexičan klesol na štvrté miesto na rovnakej zmesi pneumatík (tvrdej) ako dvaja súperi pred ním. Miernu výhodu mal len v o niečo čerstvejších "hardoch". Alonso mal taktiež prvú zastávku už za sebou a tak na výjazde bezpečnostného vozidla nič nezískal.

Jeho tím navyše pristúpil k zvláštnemu kroku, štyri kolá pred polovicou pretekov (24/56) obul mäkkú zmes pneumatík, na ktorých vydržali jeho súperi v prvom stinte 10-15 kôl.

Priebežný reštart priniesol niekoľko zrážok v hĺbke poľa (Stroll-Ricciardo, Magnussen-Cunoda) a ďalší výjazd bezpečnostného vozidla. Po jeho odchode sa reštart zaobišiel bez komplikácii a Pérez začal boj o dve stratené pozície. Leclerca predstihol v 40. kole, no na Norrisa nestačil.

O tri kolá neskôr musel podľa očakávania prezúvať Alonso, Aston Martin zvolil stredne tvrdú zmes a španielsky veterán na nej dokázal v záverečných trinástich kolách urobiť päť pozícii.

Vzhľadom na štart z druhého radu (3) to však bol v horizonte pretekov pomerne veľký prepad. K šiestim bodom si aspoň pripísal bonusový za najrýchlejšie kolo.

Formula 1 (F1) - priebežné poradia v sezóne 2024

Poradie jednotlivcov (po 5 z 24 pretekov):

Poradie

Meno

Krajina

Tím

Body

1.

Max Verstappen

Holandsko

Red Bull Racing

110

2.

Sergio Pérez

Mexiko

Red Bull Racing

85

3.

Charles Leclerc

Monako

Ferrari

76

4.

Carlos Sainz

Španielsko

Ferrari

69

5.

Lando Norris

Veľká Británia

McLaren

58

6.

Oscar Piastri

Austrália

McLaren

38

7.

George Russell

Veľká Británia

Mercedes

33

8.

Fernando Alosno

Španielsko

Aston Martin

31

9.

Lewis Hamilton

Veľká Británia

Mercedes

19

10.

Lance Stroll

Kanada

Aston Martin

9

11.

Júki Cunoda

Japonsko

RB

7

12.

Oliver Bearman

Veľká Británia

Ferrari

6

13.

Nico Hülkenberg

Nemecko

Haas

4

14.

Kevin Magnussen

Dánsko

Haas

1

Pohár konštruktérov (po 5 z 24 pretekov):

Poradie

Tím

Body

1.

Red Bull Racing

195

2.

Ferrari

161

3.

McLaren

96

4.

Mercedes

52

5.

Aston Martin

40

6.

RB

7

7.

Haas

5

Nachádzate sa tu:
Domov»Formula 1»Safety car sa musel vrátiť hneď po reštarte. Norris prekazil ďalšie double Red Bullu